Backpacken in Azie

Bali

Ik heb het nog steeds heel erg naar mijn zin hier, en vermaak me prima. Jammergenoeg was er iemand jaloers op mijn reis aan zijn reactie te zien op mijn vorige reis, en vond hij het nodig om even te klagen over hoe verwaand ik wel niet ben en dat ik maar thuis moest blijven. Misschien ben ik ook wel verwaand, maar waarom zou ik niet mogen genieten (en profiteren

Wink
) van Azie. Mijn verhaal was inderdaad een beetje overdreven, maar ik vond het wel grappig om er over te schrijven. Het is gewoon een andere cultuur, en daarmee zeg ik niet dat ik het irritant vind, behalve natuurlijk als ze aan je armen gaan hangen en je meeslepen, maarja dat is normaal denk ik.

Nu weer even over mijn reis. Na Surabaya reisde ik door naar Gunung Bromo, dit is (volgens vele) de mooiste vulkaan op Java. Hier sliepen we weer in een goedkope homestay, en samen met twee Engelsen, die al een jaar aan het rondreizen waren, huurden we een jeep om de zonsopgang te kunnen zien over Bromo en vervolgens Bromo te beklimmen voordat de wolken opkomen aan het einde van de ochtend. Dit was zo toeristisch, er liepen echt honderden westerlingen en Chinesen. Hoewel het wel opviel dat locals en andere aziaten een slechte conditie hadden. Ze stopten bijna om de 20 meter om even uit te rusten bij de klim, maar wat wil je met al die scooters hier. Wandelaars zie je ook bijna nergens, zelfs als is het maar 200 meter dan wordt er hier al de auto of scooter gepakt.
Al die toeristen waren hier niet zonder reden, het was echt geweldig. Ik heb ruim 50 foto's geschoten van het uitzicht, en nog eens een heel aantal bij Bromo. Bij Bromo kon je ook op een paard rijden door de asvlaktes (het was over zwart zand, bijna een soort woestijn) om je te brengen naar plekken waar jeeps niet konden komen. Na deze tocht gingen we direct door naar Bali, ondertussen was het al einde van de middag toen we vertrokken, en het was wel een eind rijden en er moest ook nog een veerpond worden genomen. Het bleek dat iedereen een andere prijs betaalde voor deze bus, en wij bleken gelukkig erg goedkoop uit te zijn. UIteindelijk kwamen we om 23:40 uur aan in Denpasar, vanwaar we een busje namen naar Kuta (de plek met de beste stranden en meeste uitgaansgelegenheden). Onderweg met de bus hadden we 2 andere Nederlanders (Teun en Arjen) ontmoet, en samen gingen we rond 1 uur 's nachts op zoek naar slaapplekken. Er zat redelijk wat vol, maar toch hadden we snel wat gevonden, hoewel zij voor 80.000rp (2.70 euro pppn) en wij voor 190.000rp (6 euro pppn) verbleven, en het zwembad bij hun bungalows was nog groter ook!

De volgende ochtend sliepen we lekker uit, het was zondag en we gingen maar lekker een dagje niets doen. Rond half twaalf lagen we op het strand te bakken, de tijd vloog voorbij en het was alweer rond vijf uur voordat we er weg gingen, in de tussentijd hadden we geen schaduw gezien en bijna alleen maar gemaft op het strand. Het bleek al snel dat we helemaal verbrand waren (en dat zijn we nog steeds 2 dagen later). Deze avond gingen we nog even wat klaverjassen en drinken met Teun en Arjen, en we spraken af de volgende ochtend scooters te huren en lekker rond te rijden over het zuidelijke schiereiland van Bali.
Wij stonden wat eerder op en gingen op zoek naar een goedkopere overnachting, welke ook vonden. We haalden hiervoor de scooters op om 8:00 uur 's ochtends en huurden deze voor 2 dagen. Ik heb natuurlijk geen rijbewijs, maar dat is hier geen enkel probleem zo lang je geld hebt (namelijk 2,50 euro per scooter per dag). De scooters halen makkelijk 80km/u, en het is echt een aanrader en het rijden ervan is een eitje (locals halen ook links en rechts in en toeteren is normaal, lekker makkelijk dus). Alleen het is wel even wennen met al die gaten in het asvalt hier op Bali. Ik ben 1 keer van mijn scooter gevallen maar dat was toen ik stilstond op een parkeerplaats en mijn voet bleef haken op mijn scooter waardoor ik uit balans was (nogal dom dus).

We hebben enkele stranden afgereist met onze scooter, waar ook mooie grotten en rotspartijen te zien waren, en overal Australische surfers. Er zitten misschien wel 10.000 Australiers op Bali. We bekeken ook enkele tempels. Het is echt gaaf om met een scooter lekker met z'n 4en rond te crossen door Bali. Bij het eerste strand waar we stopten kon je parasailen, met een parachute achter een motorboot hangen, en omdat het hier kon voor 3 euro omdat Teun hier al eerder was geweest, hebben we hier gebruik van gemaakt. Dit was echt cool, vooral het uitzicht was erg mooi. Na het parasailen gingen we door, waarna we nog een paar mooie tempels en rontspartijen zagen. Rijden door het mooie heuvellandschap is geweldig. Na een tijdje gingen we naar 'Dreamland', dit is een resort op een bepaalde hoogte waar een zwembad is wat overstroomd met uitzicht op de zee, als je hierin ligt lijkt het net alsof het water doorloopt, hier hebben we een biertje gedronken. We reden door naar ander strand waar een goed restaurant was, waar je zelf je vis (zalm, krab, garnaal, gamba etc) kon kiezen. Sommigen waren nog levend (vers), maar wij kozen wat goedkopers. Hier hebben we helaas de zonsondergang gemist omdat er wolken aan de horizon waren. Na het eten reden we terug naar ons hotel door het donker, als prutser die nog nooit op een scooter had gereden en nu dus voor het eerst lekker croste tussen rijstvelden tempels en stranden, reed ik het hele stuk met groot ligt ipv normaal.

De volgende dag reden we weer een stuk op met Teun en Arjen, maar zij gingen 3 dagen Bali rondreizen per scooter en wij gingen alleen nog even naar Ubud (een eind naar het noorden de berghellingen op, waar we apen en mooie oude tempelcomplexen hebben bekeken. Op de terugweg hadden we nog bijna problemen, er kwam opeens een politieauto langsrijden die gebaarde Peter te stoppen. De politie hier stopt vooral buitenlanders, want ze kunnen 25.000rp als zwijggeld krijgen als je niet in het bezit blijkt van alle papieren. Peter gebaarde al dat ik door moest rijden, want hij had wel een rijbewijs en ik niet. We hadden dus geen enkel probleem en leverden de scooters 's avonds in.

Nu is het een uurtje later en zit ik hier in het internetcafe. Morgen gaan we naar de Gili eilanden, deze zijn ook erg toeristisch, en daar gaan we weer even genieten van de witte stranden, palmbomen en proberen wat rond te varen, maar dat zien we nog wel. Ondertussen hebben we een vlucht geboekt op 3 Juni naar Kuala Lumpur, vanwaar we Maleisie ook nog even meepakken voordat we Thailand ingaan.

Hopelijk valt er in Nederland ook nog wat te genieten ^^

Groeten vanuit Bali!

Reacties

Reacties

Cornelis

haha een paar echte karel-acties :P
maar het klinkt nog steeds hardstikke gaaf en stiekem word ik ook wel een beetje jaloers :P

Bart

Haha, Karel weer in actie hoor! Groot licht aan! Koekebakker! Maar mooi dat je het nog steeds naar je zin hebt! En wij genieten nog steeds van je schrijven.

Charlotte

Lees ik nou dat je op een paard heb gereden of ik ben heel erg scheel? (:

En leuke actie dat je van je scooter afdonderd, sjonnie. Maar weer leuk geschreven, rode kreeft. haha

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!