Backpacken in Azie

Lao Lao? Lao lao lao..

Yo mensen,

Ik had verwacht dat ik bij alleen reizen wel regelmatiger zou bloggen, maaaar het is er toch niet helemaal van gekomen. Nu alweer bijna 2 weken na mijn laatste blog, wordt het wel weer eens tijd en nemen jullie ook maar weer eens de tijd, want het wordt weer een 'spannend' of naja, lang(dradig) verhaal. Gewoon zoals jullie me kennen dus! Veel tekst weinig info! Duss.. succes met lezen..

Op dit moment ben ik in Pakse, in Laos! Ja, Laos, het was niet mijn plan, maar door wat rare acties van bussen en doordat ik hele mooie verhalen hoorde ben ik toch maar doorgereisd in een busje met 10 Fransen de grens over. Jawel, laos en cambodja waren Franse kolonies en ruim de helft van de touristen en backpackers hier zijn Fransen, die hier komen rondkijken...

Nu zal ik toch maar even bij het begin beginnen, en niet alles random door elkaar vertellen. Hoewel ik mij maar direct zal verontschuldiggen, want ik heb al enkele biertjes op, dus ik weet niet hoe geordend mijn verhaal eindigd.
Ik had dus afscheid genomen van Peter in Bangkok enging zelfde volgende ochtend naarCambodja.Wat weer een lekkerverhaaltje van uitbuiters enafzetters is, enhoewel ikme er eigenlijk helemaal niet meer ergerde, was het best wel erg:
Het begon de ochtend van 2 Juli om4.15am,toen ik uitcheckte probeerden ze me 8 nachten in rekening te brengen, terwijl ik'maar'6nachten daar hadverbleven, na10 minuten discussie en paspoort nagespeurenstapelsformulieren deed hij mij een 'gunst' om me maar voor6 nachten te betalen.Hierna haalde ik wat ontbijt bij de subway, waar voor de rest allemaal dronken Westerlingenzaten, waarna ikeen taxi aanhield om me naar het stationte brengen. Naenig onderhandelbrachthij mij voor 70bernaartoe, of dat spraken we af. Maar toen we dicht bij het station kwamen zette hij de muziek keihard (zodat hijmijzognaamd niet hoorde) en bracht me naar eentourbureau, waar ik een treinticket zou moeten kopen.... Uiteindelijk kwam ik dus wel op hettreinstation waar ik een ticket kochtwaarbij mij eerst 1e klas werd verkocht, wat ik nog terug kon draaien. Uitde trein, rond 11.30zo'n 6km van de grens, stonden allemaal tuk-tuks.Voor25B bracht hij mij naar de grens. Maar in plaats daarvan bracht hij menaar een duur immigratie-office-je, waar je 1000b betaalde voor een VISA (ipv 25 dollar).Hier probeerdenze me ook nog eens een bus/taxi ticket te verkopen en ze verzekerdendat ze goedkoper waren dan aan de andere kant van de grens,en dat ik anders gewoon terug kon komen en geld terug kon eissen. Wat niemand doet, wantdan stempel je jezelfweer uit en heb je weer een nieuw VISA nodig... Hier ging ik niet op in, enikstakdus lopend de grens over.
Hierwerd je direct weer aangsproken door tientalle taxi-chauffeursdie onderling prijzen hadden afgesproken waardoor het je zo'n 10 dollar kostte om door te reizen.
Zo stomals ik was, hoorde ik van andere touristen dat er een free-shuttle-bus was naar de busterminal enomdat heelveel touristen hier naartoe liepen stapte ik ookmaar in. Ik vertrouwde heteigenlijk direct al niet, enal helemaal toen we aankwamenenzagen dat de busterminal'International tourist terminal'heette!!In Nederlands:Busreizen voorbelachelijke prijzen.
Dan zit je daar in de middle of no-where en tja,dan kocht ik maar het goedkoopste ticket van 5 dollar (valt ook wel mee),vanwaar ikdoor wilde reizen naarBattambang.De rest kocht echter een ticket naar siem raep, ofwel AngkorWat, de grootstereligieuzegebouwen ter wereld, voor een veel hogere prijs.Ik kwam in dezelfde bus terechten de buschauffeur vergat mij gewoon (of expres) en ik werd dus het hele eind gebracht. In Siem Raepstopte de bus (natuurlijk) op een verlaten veldje, waar heel toevallig allemaal taxies en tuk-tuks stonden te wachtten. Een heel aantal touristen gingen in vel protest en de buschauffeur schreeuwde terug en hield zich dom. Ik wachtte tot iedereen weg was, en kon uiteindelijk 3x zo goedkoop als de rest met een tuk-tuk omdat er nog 5 tuk-tuks stonden en ik de enige tourist was.

Dat is weer genoeg tekst over de scams die hier plaatsvinden. Ik ga nu weer even wat uitweidden over de leukere gebeurtenissen, hoewel ik die reis ook best grappig vond.Al die andere touristen helemaal te zien flippen om eigenlijk niets, of tja, 2 dollar voor een tuk-tuk. Hehe..

Oke, nu heb ik 1 dag beschreven, nog 10 te gaan ;)

Ik was dus in Siem Raep beland in Cambodja, een stad met meer hotels dan straten en meer touristen dan inwoners. Het is de highlight van Cambodja, als het niet de highlight van zuid-oost Azie is, wat het zeker is op cultureel gebied. Ik heb het natuurlijk over de honderden tempelruines/complexen in de omgeving. Overblijfselen van de hoofdstad van Khmer, een stad met meer dan een miljoen inwoners rond het jaar 1000, een rijk dat zuid-oost Azie beheerste. en de Cambodjaanse inwoners zijn er trots op. De bankbiljetten en de vlag hebben allemaal een tempelafbeelding. Hoewel de bankbiljetten nog niet heel erg worden gebruikt, ze gebruiken hier allemaal dollars, wat ook de enige munteenheid is die uit de ATM komt (een van de 10 in heel cambodja). Hun eigenmunteenheid, de Riel, wordt gebruikt als kleingeld.

De volgende ochtend sliep ik uit tot 9 uur, en ik huurde een tuk-tuk met chauffeur in om mij naar de verre complexen (op zo'n 50km) te brengen en vervolgens naar de zuidelijke en oudste tempels, waarmee mijn eerste dag gevuld zou zijn. Deze waren best indrukwekkend, hoewel niet heel groot wel heel gedetailleerd.
Omdat ik de 2 verste tempelgroepen nu had gepakt kon ik de rest mooi op de fiets doen. De 2 rondjes die ik de volgende 2 dagen nam waren allebei rond de 40km, waarbij de meeste tempels zo'n 3km uit elkaar lagen. Dit was natuurlijk een stuk goedkoper en sportiefer dan je rond te laten rijden!
Ik hoorde dat het in de middag vaak redelijk druk was en dus stond ik de volgende dag weer eens om 4 uur op zodat ik rond half zes met zonsopgang bij de Ta Prohm was. Hoewel geen zonsopgang, het was helemaal bewolkt, was het echt een prachtige tempel! Ik was ook de enige in de hele tempel tot een uur of 7, toen er een chinese tourbus aankwam, waarna ik de hele dag probeerde voor de tourbus uit te rijden, want die nam dezelfde route als ik! Maargoed, Ta Prohm was denk ik de mooiste tempel die ik daar heb gezien wat vooral komt omdat hij helemaal is overgroeid met bomen en wortels die zich in honderden jaren door de ruines heen hebben gedrukt. Het is echt een soort Indiana jones tempel (ik las ook dat hij was gebruikt voor de film Tomb Raider), na deze tempel bezocht ik nog zo'n 6 andere indrukwekkende tempels.
Hoewel er niet in de tempel werd verkocht, probeerden allemaal kinderen van 5-10 jaar oud je van alles aan te smeren, terwijl de moeders bij de eetkraampjes van alles riepen zoals: 'Hello Sir', 'You want to have breakfast', 'You want books, I got good cheap books! Important!' en als je ergens naartoe liep en ging onderhandelen over de prijs van het voedsel riep de verkoopster van het eetzaakje ernaast 'sir, I called you first!!'....
Uiteindelijk heb ik nog enkele dingen daar gekocht ook. Een guideboek van Angkor wat, gekopieerd natuurlijk, en het boek 'First they killed my father', een boek over een cambodjaans gezin die probeerde te overleven tijdens het regime van de Khmer Rouge. Om kort te zijn, tijdens zjin regime stierven 2 van de 9 miljoen inwoners aan de gevolgen van zijn streng communistische regime. Iedereen die nutteloos was werd vermoord en kinderen vanaf 4 a 5 jaar oud moesten werken in werkkampen tot ze erbij neervielen, of werden kindsoldaat. Dit was zo'n 30 jaar geleden. Het boek was zeker die 3 dollar waard!
Omdat ik al om 4 uur was opgestaan, hield ik het tempel bekijken om 1 uur alweer voor gezien en ging ik terug naar het dorp. De volgende dag bezocht ik de highlights; Angkor Wat en Angkor Thom. Angkor wat is een tempel met een gracht eromheen, zo'n 4km in omtrek, en Angkor Thom heeft muren van 2x2km om het complex, ik had nooit genoeg tijd om alles te zien, maar ik heb zeker mijn ogen uitgekeken. Die avond kocht ik een ticket naar Kratie.

Het bleek echter dat ik in een shared-taxi terecht kwam naar kratie, wat betekend met 8 man in een autootje, het was in ieder geval sneller dan met een bus, laten we het daarop houden. Kratie is een simpel rivierstadje aan de Mekong, waar de wegen van modder zijn en het enige wat er te zien is de zonsondergang en de zoetwaterdolvijnen zijn. Die heb ik allebei gezien, en ik raakte aan de praat met de eigenaar van het guesthouse. Hij haalde me over om door te reizen naar Laos, wat ik ook al wel wilde, maar wat niet kon zonder visa. HIj ging dan mijn paspoort naar Phnom Penh opsturen, daar zou dan een visa worden gemaakt en dan bracht hij het door naar strung treng, waar ik mijn paspoort op kon pikken op mijn doorreis 2 dagen later. Het kostte wel wat, en het bleek dat ik een beetje door mijn geld heen was. De enige Atm's in heel noordoost Cambodja (3 in totaal) accepteren alleen visa en geen mastercard/measstro, waardoor ik mijn Bahts maar even inwisseldeen op rantsoen ging (wat ik al was door al die kleine aziatische maaltijden!!). :D
Wachtend op mijn Visa voor Laos ging ik nog naar de Ratanakiri province, een provintie met meerdere watervallen en een vulkaanmeer welke erg tegenvielen. Mijn hele guesthouse daar leek wel Frans, de hele avond probeerde ik wat mee te kletsen, maar als enige nederlander tussen 20 fransen en 2 belgen was het erg lastig. Gelukkig gingen zij een stuk langzamer praten toen ze meer bier op hadden, helaas ook stukken onduidelijker...

Met 15 dollar en 600 baht (totaal zo'n 30 dollar) kwam ik bij de grens. Toen moesten er opeens stamp-fees aan de grenswachten worden betaald wat ook weer 3 dollar kostte. Hier had ik nog nooit van gehoord, stamp-fees!
Ik ging naar 4000-thousand island, ofwel DonDet en Don Khon, hier was natuurlijk geen ATM te bekennen, maar van 25 dollar kon ik nog makkelijk een ticket kopen naar Pakse, 2 nachten overnachten en lekker eten met wat biertjes, en ook nog eens een fiets huren, waarmee ik naar een waterval ben gefietst. 4000-thousend island is net over de grens van cambodja en je kunt cambodja gewoon in de vertte zien, net als thailandhet is een groep eilanden in de mekong rivier. Hoewel de waterval meer een soort wilde rivier was, en maar een paar meter hoog, was het nog best wel spectaculair door de hele snelle stroming over enkele honderden meters breed. Daarnaast heb ik hier de mooiste zonsondergang gezien van mijn hele reis, en ik baalde dat de batterij van mijn camera leeg was.

Met nog omgerekend 1,5 euro stapte ik op de bus naar Pakse, dit laatste geld gebruikte ik om van de bus-terminal de stad in te worden gebracht naar een ATM. De AtM's geven maximaal 700.000kip (12.000 = 1 euro) en rekenen 20.000kip servicekosten. Hierna ging ik even wat eten en drinken met Wesley een amerikaan die ik in de bus had ontmoet. Hij had nog grotere geldproblemen, en had al een hele dag niet gegeten om bij de ATM te komen... Die avond gingen we ergens een biertjepakken.Hij isal maanden in Laos is, en weet niet waar hij naartoe wil,en is nu voor de 3e keer in deze stad terechtgekomen voor een ATM. Tijdens deze avond kwam er een Australisch stelletje bij ons zitten die al aardig dronken waren en de hele tijd Lao-Lao? Lao Lao? zijden, en we konden het niet afwijzen en dronken gezellig mee van deze Wisky uit Laos. Een hele fles (70cl)voor 1,5 euro, dat zegt natuurlijk wel wat over de smaak en kwaliteit en ik dronk probeerde de smaak nog een beetje weg te drinken met beer Lao, het plaatselijke bier...
Vanmorgen zat ik lang te twijfelen wat ik wilde gaan doen, en ik besloot uiteindelijk toch een manual motorbike te huren. Na mijn eerste keer op een automatic begin deze reis, was het nu tijd voor een eerste keer op een schakelscooter. Dit was best wel makkelijk, en hij rijdt heel gemakkelijk, het is alleen wel balen dat de maximum snelheid op de wegen hier 30 of 50km per uur is. Vanmorgen reed ik richting champasak vat phou, een tempelcomplex. Hiervoor moest ik met een veerboot de rivier over. Om op de veerboot te komen moest ik met mijnscooter en stuurkunstenover planken van zo'n 20-30cm breed balanceren voordat ik op de veerboot was. de veerboot zelf was een stel planken getimmerd over 3 longboats heen. Ik kneep hem wel even toen ik over de planken heen reed, maar gelukkigging alles goed (iig op de heenweg, de terugweg is een ander verhaal).Na de veerboot was het nog zo'n 15minuten rijden naar de tempel.De tempel is in dezelfde stijl als Angkor Wat, maar een stuk kleiner, hoewel wel met prachtig uitzicht omdat deze tegen een berghelling is aangebouwd. Op de terugweg nam ik een scooter-veerbootje, het vlak waar de scooters (2) op stonden was zo'n 2x2 meter, en om erop te komen moest ikeennog10cm van de loopplank omhoog om op het plateau te komen, hier moest ik dus even gas voor geven. Onervaren als ik was schoot ik een beetje door en belandde bijna aan de andere kant van het veerbootje in het water. gelukkig kon ik snel genoeg de rem vinden (die op een andere plek zit als bij een automatic) en stopte ik met mijn voorwiel net over de ran op het plateautje nog wel met het gas ingeknepen, wat een hele herrie maakte, en het was de man naast mij die bijna in het water viel van schrik. Met een brede glimlach, keek ik de bootsman aan en vinkte weer een karelactie aan in mijn lijstje.

Morgen ga ik met mijn manual-scootertje, het bolaven plateau verkennen, waar nog enkele prachtige dorpjes en watervallen schijnen te zijn. Morgenavond reis ik met een nachtbus naar Viettienne, de hoofdstad (ofwel een dorpmet200.000 inwoners) van Laos. Hierna ga ik langs Plain of Jars, wat een gebied is vol met bomrestanten van de Secret War (Vietnam - VS), er liggen waarschijnlijk nog miljoenen onontplofte bommen in Laos alleen, en daar liggen velden vol met Jars, bommen, vliegtuigwrakken en tanks, wat ik heb gehoord. Ik ga het nog wel zien. Hierna reis ik door naar Luang Praban, vandaar een veerbootje (2dagen)naar de grens en dan nog een klein weekje Thailand, voordat ik terugvlieg.

Nog even wat statistieken om af te sluiten:
Beste bieren:
1. Beer Lao (Laos)
2. Beer Bintang (Indonesie)
3. Beer Tiger (Maleisie en Singapore)
4. Beer Angkor (Cambodja)
5. Beer Anchar (Cambodja)
6. Beer Chang (Thailand)
7..... (slechte bieren)

Groeten vanuit een regenachtig Laos...

Reacties

Reacties

Michael

HAHA, leuk joh die afzetters, maar volgens mij ben je de laatste 9 dagen vergeten te bloggen :P
Ik ben nu aant wachten op mark en cornelis die zoals altijd weer lekker op tijd zijn....

Wanneer ben je eigenlijk weer op de terugreis?

Have fun

Aloha

Cornelis

quote: "lang(dradig)[...] Gewoon zoals jullie me kennen dus! "

haha karel wat is dat nou!?! :p


wat een belevenissen weer. keep it coming. en die plain of jars klinkt bestwel vet. net als de angkor wat trouwens. you are a lucky man.

Bart

Haha die Karel.

Ik heb weer genoten van je 'langdradig verhaal' met karel acties. Ik zat hier gewoon hard op te lachen toen ik las dat een andere man bijna in het water viel van de schrik. Geweldig! En hoelang heb je nu nog dan? Ik ben namelijk een beetje vergeten wanneer je ook alweer terug kwam. Nou geniet nog van je laatste dagen/weekjes daar. En daarna op naar Kroatie! :D

Karel

Ik vlieg op 29 Juli terug, en kom om 14.45 uur aan op schiphol. Dus ik heb nog zo'n 2 weken.

Cornelis

precies op tijd voor mark zn feestje xD

kunnen we ff wat verhalen horen :D

Cornelis

OEPS GRAPJEEEEE

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!