Backpacken in Azie

Nog maar 10 dagen...

Hoihoi,

De tijd vliegt als je aan het rondreizen bent, hoewel niet als je de hele dag in een bus over hobbelweggetjes rijdt zoals mijn 'nachtbus' vannacht die een shortcutnam!

Ikprobeer nu, de laatste dagen van mijn reis,vooral relaxed aan te doen en nog even te genieten van de omgeving. Ikga weer even offtrack met een motorbike door de bergen, zonder verzekering. Ik heb nu wel even een betere gehuurd dan de normalejapanse of chinese scooters, hoewel nog steeds een simpel modelletje.EenHondaWave 125cc, en hij weegtecht zo'n5x zoveel als zijnChinesekopies. Hiermee moet ik wel even wat moois kunnen zien. Ik heb nu voor3 dagen dezemotorbike gehuurd en ga ermee de 'Mae Hong Son Loop'rijden.Langs de hoogste berg inThailand, een paar prachtige watervallen,geweldige landschappen en mooie tempeltjes!

Maarnu overwat ik hebbeleeft de afgelopen dagen.Na dus mijnmooie'bijna het water in met mijn motorbikeervaring' ging ik de volgende dag de'bergen' in, weg van de rivier! Ik vertrok rond een uur of 8's ochtends want het zou uiteindelijk een rondje worden van 300km, met mijn Chinese-brand scooter die 50km/h haalde. Of, hij haalde wel70km/h, maar vanaf45km/hbegint hijnogal te schudden en bij 70km/hstuiterde je nogaleen beetje!Ik reed eerst richting Tad Fane het Bolaven Plateau op. Gelukkig stopte het met regenen rond een uur of 9, dus kon ik een mooie klim maken bij de waterval. Tad Fane is 120m hoog en het uitzichtpunt was aan de overkant een aantal tientalle meters hoger. Er scheen een paadje naar beneden te gaan met een bordje 'dangerous' en daar begon ikmijn afdaling. Naast dat het niet de moeite waard was en geeneen keer uitzicht kreeg op de waterval, bleek dat bordje er ook nog eens niet voor niets te staan!Eenmaal boven zat ikonder de modder door enkele glijpartijen die ik had gemaakt.
Na deze waterval vervolgde ik mijn rit voor enkele uren rijden. Ik kneep hem wel even, toen ik erachter kwam dat de laatste keer dat ik had getankd alweer 220 km terug was (bij Champasak) en het eerstvolgende tankstation op mijn route pas over 30km was, maar dit bleek allemaal voor niets. Na een tijdje rijden kwam ik aan bij TadLo, dit was rond een uur of 3 's middags. Het stond alleen helemaal niet goed aangereden en ik reed dus de berg op, op zoek naar een zein, en uiteindelijk bleek ik bij Tad Sueng te zijn aangekomen (zie foto van mij op rots met uitzicht), deze waterval had alleen geen water... TadLo was beneden en dus reed ik weer terug, uiteindelijk, na een beetje zoeken met mijn moto door de bushbushpaadjes vond ik hem. Hij bleek 100x zo gemakkelijk te vinden van de andere kant kwam ik later achter. Hier nam ik ook enkele foto's, na nog een andere waterval in die omgeving ging ik naar een restaurant. Het was wel erg toevallig dat ik daar weer het Australische stel (van de Lao-Lao) tegenkwam en ze zaten (heel toevallig) weer aan de Lao Lao. En het werd helemaal van de gekke toen ik erachter kwam dat de enige andere touristen een gezin uit Nieuw Zeeland waren die ik die avond ervoor had ontmoet tijdens mijn avondeten. Hier heb ik zo'n 2 uur gekletst voordat ik weer doorreed. Ik moest nog aardig doorrijden, want 3 uur later zou mijn nachtbus naar Vientienne gaan, en ik had nog 90km voor de boeg, waarna ik mijn moto nog moest inleveren, mijn backpack ophalen en naar het busstation zien te komen. En het begon ook nog eens met bakken uit de hemel te vallen. Uiteindelijk haalde ik het allemaal nog net en kon ik lekker slapen in deze bus met bedden!

Vientienne was niets bijzonders, en na 1 nachtje hield ik het voor gezien en reed ik door naar Phonsavan met de Plains of Jars. De avond dat ik aankwam nam ik een biertje in de enige bar (waar nog 6 anderen zaten ofzo) met wat avondeten. Na een tijdje raakte ik aan de praat met een stel andere toeristen. Een Brit die alleen maar liep op te scheppen over zijn vermogen, en hoeveel hij wel niet kon verdienen, en twee meiden emme en judith die Nederlands waren. Ik hoorde dat zij een hele dure tour hadden genomen en dat het aanbod wat ik had lager was dan beide, dus besloot ik hem maar te nemen. Het had de hele dag al geregend en dat zou het ook de volgende dag doen, een motorbike is dan niet al te prettig en daarnaast was het nog duurder ook. De volgende dag ging ik dus in een tourbusje de 3 sites van de plain of Jars bekijken met nog wat oorlog 'attracties'. Ik zat in een busje met vier Koreanen en twee Fransen. De Koreanen liepen alleen maar te zeuren en klaagde over elke hobbel en elke 100m die ze moesten lopen. Wij moesten soms echt uren op ze wachtten... De Plain of Jars stelde een stuk minder voor dan ik had verwacht, het zijn een soort Laos-hunnebedden met wat bomkratersertussenin.Kruiken in steen gehakt waaronder lijken werden begraven.
Naast deze 3 locaties gingen we nog langs een russische tank. Door de loop van de jaren heen was al het ijzer wat er te jatten viel van de tank gejat en je zag alleen een roestig onderstel. Verder was er in het hele dorp te zien dat het vol was met oorlogsrestanten. Zo waren de gootstenen van bomresten, was er in mijn Geusthouse een hele collectie van granaten, helmen, geweren e.d., was er een office van MAG, en was het hele landschap vol met bordjes om aan te geven welke gebieden veilig en onveilig zijn.

De volgende dag ging ik door naar Luang Prabang, dit is een mooi klein rustig stadje op een kruising van 2 rivieren vol met Franse pandjes (nu hotels en guesthouses en restaurants). Je zou hier zo een hele tijd kunnen verblijven. Eerder dacht ik er nog aan om vanaf hier de 2-dagen durende boottrip naar de grens te maken, maar omdat het bleef regenen en ik van mensen hoorde dat je de hele rit op houten bankjes zat, leek een nachtbus mij ook wel zo prettig!
Die middag dat ik aankwam liep ik rond over de nachtmarkt waar ik Emme en Judith weer tegenkwam. We hebben samen wat gegeten en nog wat gedronken tot een uur of half twaalf. Want er is een soort van avondklok in Luang Prabang, wat betekend dat je een boete kunt krijgen als je na 12 uur wordt gezien op straat!!
We spraken af de volgende dag nog samen wat te eten en daarna te gaan bowlen. De volgende dag heb ik het hele stadje verkent, ben in een aantal tempels geweest en 's avonds dus wezen bowlen, met hun en een Israelische reiziger. Hierna hebben we nog een tijd zitten kaarten op zijn kamer en rond een uur of kwart voor zes lag ik op bed. Ik had ondertussen ook een beetje geldproblemen gekregen. Al mijn Baht, Dollars, Euro's had ik al ingewisseld en alle ATM's in Luang Prabang (4 locaties) werkten niet. Met mijn laatste geld had ik een ticket naar de Grensplaats gekocht op de 'nachtbus', wat een normale bus bleek te zijn die nogal stuiterde over de hobbelpaadjes in Laos gedurende de 16 uur durende rit, waardoor er van slapen weinig kwam. De grensovergang waren 2 immigratiebureautjes aan beide kanten van de rivier met longtailbootjes die ertussen op en neer voeren. Met mijn laatste geld kon ik nog net de ferry betalen en gelukkig was er in Chiang Khong weer een ATM en kon ik mijn reis vervolgen naar Chiang Mai waar ik laat in de middag vandaag aankwam.

De komende dagen ga ik nog lekker even wat motorbike tochtjes maken, ik hoop dat ik een beetje wen aan deze, want hij weegt echt wel 200kg in tegenstelling tot de 50kg Chinese-made, wat wel even balanseren was in het begin.

Tot over 10 dagen!

Reacties

Reacties

Tim

Hey Karel!

Klinkt alsof je tegenwoordig alleen nog maar aan het reizen en motorbiken bent ;-) Terwijl je in het begin meer wandelde.
Maar met de motor kan je natuurlijk ook meer zien doordat je op meer plaatsen komt.

De bus naar Kroatië wordt denk ik een eitje voor je! Jij bent wel wat gewend.

Tot volgende week!
Tim

Pieter

Ben je nog in het noorden van Loas geweest?! De meeste mensen slaan dit over terwijl ik dit het mooiste vond van Loas!

Beetje veel minder modern dan de toeristische plaatsen waar je gewoon 24/7 stroom hebt, maar een omgeving, bamboe hutjes die echt buitengewoon zijn!

Veel plezier in Chiang Mai! Ik vond dit een super stad. Mocht je de tijd hebben doe dan een dag besteden met de olifanten. Het trainen, voeren, wassen, berijden, watergevecht, etc. vond ik echt een mega ervaring!

grtz

Roel

Ik ben weer helemaal bij, maar nu ben je alweer terug.

Volgens mij heb je echt gave dingen beleefd.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!